Planogrammide lugemine

Planogramm
Planogrammi osad
Raporti lugemine
Erijuhud raporti lugemisel
Toote asend riiulis
Erijuhud kaupade väljapanekul
Dubleerivad planogrammid
Test

 

Planogramm on müügisaali moodulitest koosnev plaan, mis on aluseks kaupade väljapanekul. Planogramm koostatakse programmi Spaceman abil. Planogrammide koostamisel on ketipõhised väljapaneku põhimõtted.

Space management on riiulipinna haldamise süsteem, mille eesmärgiks on müügipinna otstarbekas kasutamine. See võimaldab optimeerida kaubavarud ja kasutada efektiivselt tööjõudu. Eesmärk on saavutada klientide rahulolu.

Kehtivad planogrammid on võrgukettal H /Ost&Müük /Ost&Müük Sisuline/ Space Management/Müügimaja (alamfolderid Toit ja Tööstus). Kõikides müügimajades on spetsiaalne programm Spaceman Viewer planogrammide lugemiseks ja printimiseks.

Planogrammil on tavaliselt üks kategooria (nt maailma köök, tervisekaup).

Suuremahulised kategooriad võivad olla lahutatud erinevateks planogrammideks, näiteks kategoorial Küpsised ja näksid on neli eraldi planogrammi: küpsised, näkileivad, näksid ja sipsid.

Planogrammi osad

Planogrammi trükitud komplektis on:

  • riiulisektsioon tervikuna üldmulje saamiseks (märgitud kassa asukoht riiuli suhtes, moodulite nimetused moodulite kohal);

Joonis 1. 

  • Note leht lisainformatsiooniga: müügiperiood, riiulite kõrguste muudatus jne;
Microsoft Word - Notes For.docx

Joonis 2.

  • perfoseinaga moodulite eraldi väljatrükk moodulite kaupa detailse infoga piikidel asuvate toodete väljapanekuks;

Joonis 3.

  • raport Planogrammitooted, mis sisaldab kaupade väljapanekuks vajalikke andmeid.
(Punane  LOOMATOIT sortiment 2014 01.10 n344idis.pln)

Joonis 4.

Planogrammil on kõik moodulid ühendatud järjestikuliselt, kuigi müügisaalis võivad suuremad alamkategooriad olla “tükeldatud”: näiteks vein mitmes osas, maiustused mitmes sektsioonis jne.

Planogrammi raporti lugemine

Raportis on kirjas kõikide riiulite/aluste asukoht, nn aadress. Näiteks joonisel 4 on riiul A01-2 asukoht esimeses moodulis põrandapinnast 145 cm kõrgusel (see on kõrgus riiuli ülemise servani). Mooduli number on alati kahekohaline. Suuremahuliste planogrammide puhul (kui planogrammil on ühendatud kaks või enam sektsiooni, algab riiuli number tähega, edasi on numbrikombinatsioon A01-1, A01-2; A02-1…B01-1,B01-2 jne.

Raport planogrammitooted sisaldab toodete väljapanekuks vajalikke andmeid.

  • Veerus EAN kood on toote kood. See on sortimendi põhikood. Abikoodiga toote vastavust tuleb kontrollida kategooriajuhil.
  • Veerus Toote nimi on toote nimetus.
  • Veerus Suurus UOM on suurus-kaal-maht koos mõõtühikuga.
  • Veerus Asend/vorm on toote asend riiulil ja vorm. Units – toode on riiulil üksikühikuna (näiteks kohvipakid, jogurtitopsid jne). Cases – tooted on riiulil hulgipakendiga (näiteks kohukesed karbiga, tuubis sinep alusega, kilepiim kastiga jne).
  • Veerus Horis olev number on toodete arv horisontaalselt, st mitu toodet on kõrvuti riiulil (nägude arv). Nägude arv kehtib eelmises veerus vorm antud ühikule (kas üksikule tootele või hulgipakendile).
  • Veerus Vertik olev number näitab, mitu toodet on üksteise peal.
  • Veerus Sügavus olev number näitab, mitu toodet on sügavuti. Toodete sügavust riiulitel on vajalik reguleerida operatiivselt.
  • Veerus Uus toode on kaks võimalust. Solid on juba varem sortimendis oleva toote tunnuseks. Cross Hat on sortimenti lisatud uute toodete tunnuseks ja on abiks toodete asukoha leidmisel. Liikudes raportis antud veerust paremalt vasakule leiame tooted, mille vahele uus toode paigutatakse (vaata joonis 4).
  • Veerus Varu on varupäevade arv. Aluseks on võetud antud müügimaja eelneva perioodi müügiandmed (perioodi pikkuseks vähemalt 3 kuud).

Raportis on iga toote EAN ees number (see on raportis esimene veerg X). See number näitab konkreetse toote kaugust antud riiuli alguspunktist. Näiteks joonisel 4 algab toote 5906731503351 Selver kassitoit kanalihaga 415 g väljapanek riiuli A01-2 algusest 15,37 cm kaugusel. Kauguse number on küll 4-kohaline, kuid praktikas tegeleme täisnumbritega.

Erandina ei kajastu raportis riiulid, millel ei ole ühegi toote alguspunkti. Näiteks joonisel 1 on näha, et toote Dr Stern kassiliiv kvartsteemandid 1,8 kg väljapanek algab riiulil A01-5. Toode on riiulil 9 näoga ja väljapanek lõpeb riiulil A03-5. Seega riiulil A02-5 ei ole ühegi toote alguspunkti ja raportis jääb see loetelust välja.

Erijuhud raporti lugemisel

  • Perfoseina piikidel asuvate toodete väljapanek toimub mooduli väljatrüki alusel (vaata joonis 3). Piikidel asuvate toodete EAN koode on vajadusel võimalik täpsustada raportist.
  • Viimaste riiulitena on raportis alati piimakambri põrandaosa ja sügavkülmikute vanniosa (jäätis). Selle osa väljapanek toimub pealtvaates väljatrüki alusel.

Et väljatrüki tekst oleks loetav, tehakse suurema pinna korral väljatrükk mitmes osas. 

(Punane J304304TISED sortiment 2014 01.10 n344idis.pln)

Joonis 5.

(Punane J304304TISED sortiment 2014 01.10 n344idis.pln)

Joonis 6.

(Punane  PIIM sortiment 2014 01.10 n344idis.pln)

Joonis 7.

 Pealtvaates väljatrükil on ka ülemine osa, mis kajastab pealtvaates riiuleid – seda ei kasutata. Sortimendis olevad tooted, mis kuuluvad sellesse alamkategooriasse, kuid mingil põhjusel riiulile ei paigutata (nt kuivatatud kala, mille väljapanek on displeiga, maitseainete planogrammil presspärm, mis vajab külmpinda jm), on raportis nimekirja lõpus Unallocated (paigutamata) toodetena.

Alusekohad on põhiriiulite all erandina täitmata jookide külmikutel.

Joonis 8.

 Külmiku riiulite osa täidetakse raporti alusel ja alused täidetakse kaupluses vastavale etteantud jaotusele.

Jookide aluste planogramm on koostatud pealtvaates ja väljapanek on alati pealtvaates väljatrüki alusel. Hall ruut planogrammil on ½ euroalust 60 x 80. Kui ühele ruudule on paigutatud 2 toodet, siis on mõlemale tootele pinnaks ¼.

Joonis 9.

 

Toote asend riiulis

  • FRONT 0 – toode on näoga ostja poole, tekst vasakult paremale.
  • TOP 0 – põhi on ostja poole, tihti on tootel mitu kihti (näiteks makaronipakid, kohupiimapakid jm). Sellist asendit kasutatakse alumistel riiulitel.
  • FRONT 90 – toode on riiulis külje peal.
  • LEFT 90 – tootel on külg ostja poole (näiteks vormileivad-saiad, pulgajäätised).

Erijuhud kaupade väljapanekul

Piimatoodetel kasutatakse vajadusel asenduskasti – BEPCO kast.

Piimatoodetel on vajadusel kastis 2 toodet – siis on planogrammi raportis vorm veerus tähiseks TRAYS

Esiliistude taha planogrammil kaupa ei planeerita. Väljapanek algab punktist, kus liist lõpeb. 

Dubleerivad planogrammid

Dubleerivad planogramid on kassa planogrammid, jookide külmiku planogrammid ja jookide aluste planogrammid. Nendel planogrammidel olevad tooted on enamasti ka põhiväljapanekute planogrammidel.

NB! Toidukaupade väljapanekul on oluline metallist vahejagajate ja esiservade õige kasutamine pehmete pakkide toestamiseks ja sektsiooni otste kindlustamiseks (need planogrammidel ei kajastu).

Tööstuskaupade väljapanekul on osadel kategooriatel (nt hooldus- ja hügieenivahendid, keemiakaubad jne) kasutatud plekist vahejagajaid. Kaupade väljapanekul on planogrammil nendega arvestatud, kuid raportis nad ei kajastu. Planogrammi NOTE-s on vastav info plekist jagajate kasutamise kohta.


Test

Tulemus:  

Teadmiste tase: